Sunday, August 10, 2008

موضوع مهم قويييييييييييييييييييييييييي


امممممممممممم

فكرت اني اتكلم في موضوع شاغل كل البيوت المصرية

اممممممممممم كمان مرة

طبعاً ما هواش غلاء الاسعار

ولا مشاكل المواصلات

ولا أزمة قانون المرور /العبور الجديد

ولا كمان مشكلة التوريث لأنها ما تهمش حد خالص!!!!!!!!!!!!!

لكن

أنا هتكلم على الموضوع الاسطوري

"ثانوية الفيزيق وأعاجيب التنسيق"

أولاً نبدأ من الأول

فلأني ممن أسعدهم زمانهم

فأنا لازلت أدرس حتى الآن

لأني في قلب الملحمة الطبية العبقرية والمسماة بسنوات الضياع

فلذلك أنا لازلت من رواد الجامعة

وقد سعدت برؤية الكتاكيت الصغيرة _مجازاً_ اللي لسه بيقدموا ورقهم في الجامعة

وطبعاً شفت في عنيهم سعادة ما تتوصفش

ولا نظرة الفخر اللي في عيون طلاب الطب

يا لهوي

دول فاكرين إنهم جابوا الديب من ديله

عموماً كلها كام سنة ويطلعلهم ديل شبيه ديولنا جميعاً

وطبعاً لأنهم فاكرين إن كليات الطب هي هدية الله للمجتهدين منهم

وتعويض عن شقى السنين والليالي

فتلاقي في عنيهم سعادة

وعلى شفايفهم ابتسلمة نصر

بعد مذابح الثانوية العامة

وتلاقي كمان نظرة الخطورة والأهمية في نظراتهم ونظرات أهاليهم

وكل واحد فيهم متبت على ملف التقديم بتاعه_قال داخل الجنة يا خي_وحالف مايديه لحد إلا لمدير الكلية

وعبثاً تحاول تفهمه إنه يا عم الحاج ما فيش حاجة اسمها مدير الكلية

أو لو ما اقتنعش تفهمه إن المدير في مهمة سرية في الخارج هدفها تحسين سلالات الخريجين من الأطباء الجدد

بحيث يتمكن الطبيب من العمل كدادة أو على أفضل الفروض نقاش

بس مين



ده الواد واعي وفاهم كويس ، ده كفاية إنه عدى من امتحان الفيزيا ياجدع

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


وعليه فإني بكل روح التشفي

أقدم العزاء لكل أهالي طلاب الطب وما يجاوره

وعموماً إحناعملنا اللي علينا

والباقي على مكتب التنسيق


وقد أعذر من أنذر

5 comments:

واد غلبان said...

انا واحد من اللى داخلين طب
بس انا عارف الشقى والتعب اللى انا ممكن امر بيه
كان قدامى انى اخش طب سنان زى اى واحد من اصحابى استسهل الطريق
بس يا جماعة الطب دا مزاج
وبعدين
انا واحد ماسك السماعة من و انا عندى عشر سنين
بس الصرحة وانا فى ثانوية عامة الحلم دا كان متلاشى تما ما وكان همى ان انا اجيب مجموع وخلاص
مش مهم هادخل ايه
وبعدين فكرت بمنطق براجماتى وقلت اخش طب سنان
وبعدين فكرت
ايه ذنب كل البشر المعذبين والمرضى اللى مستنيين "انا"عشان ينقذهم من الامراض الفظييييييييييييعة اللى بيعانوا منها
وبكل تواضع طبعا
وكل الامراض اللى مستنيه حد يخلص عليها
وكل جوايز نوبل اللى مستنييا"انا "برضه
الصراحة صعبوا عليا
مش كدا برضوا
اما انا قلبى رهيف بشكل

طب
و حب
كلمتين كدا زى بعض تمام
انا كنت بافكر اعمله لابويا مفاجئة واحول طب اسنان
بس لقيت ان انا مش هارف اسلك فيها
any way
لو حد حاسس انه ممكن يتعب بعد الشر طبعا
بعد 13 سنة بالضبط
على اما اخد الدكتوراه وافتح عياده
يبقى يسجل اسمه
عشان انا مش هابقى فاضى
وبالحق
يوم
18-9-2037
هاكون مش فاضى
فى السويد يقى با ستلم جايزة نوفل
غقبالكم

واحد said...

عود حميد يادكتورة
وموضوع موفق

سندباد said...

هو موضوع في منتهي الاهمية خاصة لما يبقي طالع من بنات افكارك
انا مخلص تعليم من بدري اوي عشان كده مش حاسس اللي انتوا حاسين بيه تصدقي نعمة كبيرة صراحة
تحياتي

لو كنت أعلم said...

شكرا ليكم كلكم

Unknown said...

thx

كشف تسربات المياة
غسيل خزانات
شركة نظافة عامة