Thursday, July 24, 2008

أناااااااااااااااااااااااااااااا جييييييييت

أنا رجعت يا رجالة
وعليا وعلى أعدائي
طبعاً السؤال المهم أنا كنت فين؟
والأهم منه هو مين هم أعدائي
أعدائي بكل بساطة هو كل شخص حاول يحبطني في حياتي
ويفهمني إني فاشلة
من أول المدرسين في ابتدائي
وبابا وماما
انتهاءاً بدكاترة الجامعة _خصوصاً كلية الزفت اللي أنا فيها_وحتى زمايلي وأصحابي
والنتيجة
النتيجة كانت هي إجابة السؤال الأول
أنا كنت فين؟
ببساطة أنا كنت منسحبة من كل أنشطة الحياة لمراجعة نفسي
وللتأكد بأني مش عادية
أيوه
مش عادية
وده مش غرور
بس لازم كل واحد يعرف امكانياته كويس
وحبة ثقة بالنفس
لن يعطيها لك إلا ذاتك
أو صديق مخلص
لذلك
إن وجدت هذا الصديق
فبها وكانت
أما إن لم تجد_زي حالاتي
فكل يوم قف قدام المراية
وقول لنفسك
أنا هكون
لازم أكون
وده هيجيب نتيجة ممتازة
وأوعى تسمع لكلام الناس الوحشين اللي حواليك
وأوعى تيأس
ماشي
وأنا راجعة بكل قوتي
وقصصي ومقالاتي وقاذورتي النفسية
فانتظروني
كلكم
أنا اااااااااااااااااااااااااااااااا رجععععععععععت

10 comments:

سندباد said...

حمدلله علي السلامة عودا احمد علي السلامة حمدلله حلو اوي القوة اللي انتي فيها والثقة الجميلة دي وحلو اوي ان خفه الدم لسة موجودة نورتي التدوين نورتي الكمبيوتر وانشاء الله مفيش غياب تاني
تحياتي

سندباد said...

ملحوظة هامة
انا اول تعليق

أحمد حربية said...

المرة دي انا زعلان بجد
أكيد طبعا وفي الأول حمد لله ع السلامة وكده يعني
بس يا ريت متكونش المرة دي زي اللي قبلها..عودة و تدوينة ثم انقطاع
العودة المرة دي تأخرت وعزائي أن الأمر كان يستحق..حمدلله بالسلامة (تاني) ومستني قصة لسه متنشرتش رغم انك وعدتي بيها من زمان
وبجد ليكي وحشة كبيرة..ودي أول مرة يوحشني حد معرفش حتى اسمه.

احمد

واد غلبان said...

تحياتى
ربنا يرجعك بالسلامه

واد غلبان said...

welcome back
يعنى مرحبا بعودتك

بالانجليزى اهو يابتوع طب

شفت بقى ان الطب ده فقاقة وتفتيح مخ مش علام

يللا سلام

واد غلبان said...

لا














































دى































بس



























حركة












































غلاسه







































بس

همسات دافئه said...

طب حلو كده
ادينىجيت على رجوعك
فى انتظاااااااااااااااارك:)
شيماء:)

الحلم العربي said...

حمد الله على السلامة و لو انك انقطعتي كتير و بجد كنتى واحشاني كنت عايزة اعرف ايه اللى حصل علشان كل الانقطاع ده ، بس الحمد لله
انا مبسوطة علشان رجعتى و انتى أقوى و إن شاء الله مفيش اكتئابات تاني أبدا
تحياتي و عود أحمد
اوعى تسألينى أحمد مين عشان معرفوش ههههههههههه

لو كنت أعلم said...

نورتوني

لو كنت أعلم said...

نورتوني