Wednesday, November 7, 2007

عودة متأخرة حبتين


أناااااااااااااااااااااااااااااااااااا جييييييييييييييييييييييييت


طبعاً


من غير تفكير


أول سؤال


كنت فين ياست هانم؟


كنت تايهة في بلاد الله وخلق الله


بصراحة شديدة كنت أعيد تقييم كل ما حولي ومن حولي


يعني ببساطة إيه اللي أنا عملته في الفترة السابقة من حياتي


مين الناس اللي قابلتهم


ومين اللي عرفتهم؟


مين اللي حبيتهم


وهل كانوا يستاهلوا الحب ده فعلاً


ومين اللي كرهتهم؟


وليه ما قدرتش أحبهم؟


عملت إيه في حياتي يستاهل إني أعيش


وده على فكرة مش تشاؤم ولا اكتئاب


ده مجرد تقييم لمرحلة من حياتي


يا ترى أنا عملت حاجة تستحق إن الناس تفتكرني بيها


امبارح وأول امبارح كنت باتفرج على برنامج حوار على نار هادية على قناة المحور


كانوا بيعيدوا حلقات قديمة للمرحوم الدكتور العظيم أحمد شفيق


لأفاجئ بكل هذا التواضع وحب العلم والتفاني لأجل المبدأ


فأين نحن منه؟


وكم منا سمع عن الجراح العالمي الشهير الدكتور أحمد شفيق


وكيف تحولنا إلى جهلة بكل المعاني


ما هو السبب؟


منا من يتبنى نظرية المؤامرة ليفسر كل ما أصابنا على أنها مؤامرات الغرب


ومنا من يتبنى نظرية ابتعادنا عن الدين والمبادئ والقيم


وهي نظرية سليمة إلى حد ما


إلا أن متبني هذه النظرية لا يأمنون إلا بما وضعه السلف


فخروج المرأة للعمل حرام


ولبس الرجل للبنطلون حرام


وكتاب الشعر غير الديني آثمون


والفن إثم


ومنا من يتبنى نظرية "وأنا مالي أنا ماليش ذنب"


وكأنه قد خلق في هذا العالم متفرجاً فقط ولم يخلق لعمارة الأرض كباقي البشر


يحمل أخطاؤه شماعة شيوع الخطأ



فأين نحن من كل ذلك


لذلك كنت قد توقفت لمدة لإعادة تقييم موقفي من هذه الحياة



وأشكر كل من سأل علي في غيابي


وأدعوه


لإعادة تقييم الموقف أيضاً


بس عموماً

رحم الله الدكتور أحمد شفيق
....................................................................................................
مفيش فايدة
سعد زغلول
مفيش أمل
أنا

6 comments:

سندباد said...

رحمه الله وجزاه خيرا بعلمه وعمله
جميل جدا اننا نقعد مع نفسنا نتحاسب ونتعاتب ونشوف احنا راحين فين وجايين منين ودي حالة صحية ومش اكتئاب زي ما قلتي
اما ان مفيش امل
فانا اختلف معاكي تماما
في امل ياستي وفي كل حاجة حلوة بس احنا نقرب من بنا اكتر نقرب نتصالح مع نفسنا لا نقنط من رحمة الله نختار صح ونحب صح كل حاجة تبقي صح الصح
يمكن الناس تقول اني مش عاايش معاكم في الدنيا دي بس دي وجهه نظري والله اعلم
شكرا
وانا برضه صاحب اول تعليق زي البوست اللي فات
حاسبك تقل

الحلم العربي said...

كلامك كله مظبوط جدا و مهم ما عدا الجزء الأخير

فعلا كلنا محتاجين من وقت لآخر نقعد مع انفسنا و نقيم أعمالنا و نشوف احنا رايحين على فين

لكن في الآخر فيه فايدة إن شاء الله و فيه أمل لأن مفيش حل لينا غير اننا نعمل و نعمل و نأمل في رحمة ربنا و بأنه سبحانه لن يضيع أعمالنا

تحياتى و ما تغيبيش كتير كده تانى ابقى قيمى و انتى موجودة هنا بردو علشان نتطمن عليكي

أحمد حربية said...

حمد لله على السلامة..ده أولا يعني
رحم الله الدكتور شفيق ،وسعد زغلول ..وده على سبيل ثانيا
قلتي انك كنتي تايهة لكن ما قلتيش وصلتي ولا لسه؟
طرحتي أسألتك اللي سألتيها لنفسك وماجاوبتيش عليها
وفي الآخر عملتي ربط بين 3 مواضيع بطريقة تقول - وبعتذر لو كنت غلطان- انك لسه ما خلصتيش اجابة على اسألتك ..و يمكن كمان في حالة شفافية تجعلك أقرب للطيف من البشر لدرجة ان أقل حاجة ممكن تجرحك جدا.
انا دلوقتي بهرتل ؟؟يمكن ،لكن الأكيد هو حمد لله على السلامة
أحمد

dead man said...

الأول حمد لله علي السلامة

ثانيا : النتيجة ايه
:)

ثالثا وده الأهم اتمنى انك افضل بعد عملية التقييم

سندباد said...

جاي اطمن

أحمد حربية said...

تأخير وعودة يتبعها تأخير..ليه كده بس؟

أحمد